כניסה/הרשמה לבעלי עסקים
שם עסק
סיסמה
להרשמה שכחת סיסמה?
הפוך לדף הבית
הוסף למעודפים
אודות ירוקים | אינדקס ירוקים | מבצעים | לימודים | שלח כתבה
חדשות
20 לינואר 2011
בעל עסק ירוק? הצטרף עכשיו לאינדקס עסקים ירוקים שבאתר!
20 לינואר 2011
נתקלת במפגע סביבתי, תברואתי? צלם, פנה אלינו, ניידע את הרשויות ונבקש לטפל בבעיה!
14 לינואר 2011
יש לך רעיון ירוק? הינך פריק של איכות הסביבה? היית באתר אקולוגי מרשים? כתוב לנו, ושתף את כולנו בחוויותיך.
דרושים
חיפוש כתבות
תחום
כתבה
הרשם לקבלת ניוזלטר
שם  
אימייל
כתבות ומאמרים
איכות הסביבה
אנרגיה חלופית
אתרי איכות הסביבה
בניה ירוקה
בעלי חיים
דרושים ירוקים
זיהום אוויר
מוצרי טבע
מוצרים אורגניים
מיחזור
מים
פרסום
דף הבית >>איכות הסביבה >>קואופרטיב – צרכנות אורגנית ירוקה
   קואופרטיב – צרכנות אורגנית ירוקה
לחץ להגדלה
בשנים האחרונות עולות ופורחות ברחבי הארץ התארגנויות מקומיות לצריכה משותפת לצורך הוזלת עלויות, וקידום אג'נדה ירוקה למהדרין. קוראים לזה: קואופרטיב (או קו-אופ) אורגני. מהו קואופרטיב אורגני? על אילו ערכים הוא מושתת והאם ייתכן שמדובר בתשובה הירוקה להיכלי השפע של הסופרים?

מאת: סיוון נצר
פורסם: 01/04/10 11:49

קואופרטיב – צרכנות אורגנית ירוקה

 

בשנים האחרונות עולות ופורחות ברחבי הארץ התארגנויות מקומיות לצריכה משותפת לצורך הוזלת עלויות, וקידום אג'נדה ירוקה למהדרין. קוראים לזה: קואופרטיב (או קו-אופ) אורגני. מהו קואופרטיב אורגני? על אילו ערכים הוא מושתת והאם ייתכן שמדובר בתשובה הירוקה להיכלי השפע של הסופרים?

לשלם מעט ולקבל הרבה

אחת המוטיבציות המרכזיות בהקמת קואופרטיב היא לצמצמם בעלויות הצריכה של מזון אורגאני, הנחשב יקר להחריד. זה התחיל מקומץ צרכנים אדוקים שחישבו ומצאו כי לו יקנו במרוכז שקי שיבולת שועל, אורז מלא כוסמת וכדומה ויתחלקו בהם הם יחסכו בין 30-50% מהעלויות הכרוכות בצריכתם. אולם מהר מאוד התברר, כי זאת רק ההתחלה. וקו-אופים רבים הרחיבו את פעילות הקואופ הרבה מעבר לצריכה מוזלת של מוצרים אורגניים בריאים.

לקנות היישר מהיצרן

ערך נוסף המנחה את פעילויות הקו-אופים האורגניים היא צריכה ישירה ממי שאכן טרח וגידל או רקח, או הכין את המוצרים הנמכרים. לא רק שזה מביא לצמצום פערי התיווך שבין היצרן לצרכן, ומעביר את התשורה למי שבאמת מגיע לו, אלא גם בצמצום הזיהום הכרוך בהובלה ממקום למקום, אריזות פלסטיק ומזהמים אחרים. הרעיון הוא כזה: במקום לשלם לחברת השיווק ולחברת ההובלה ולרשתות השיווק, יגיע הכסף ישירות למי שהתאמץ לרדות את הדבש, למסוק את הזיתים או לגדל את הירקות והפירות. מדובר לא רק בתיקון עוולה חברתית, אלא גם בחשיבה עמוקה על טיב הקשרים שבין הטבע לאדם ובין אדם לאדם. לא עוד עגבניות אנונימיות על מדפי הסופר האנונימי – אלא קנייה ישירה ממי שהשקה וטיפח וגידל והביאם עד הלום. איכות המוצרים קשורה עם אדם מוכר ואמין ולא כמו בצריכה המנוכרת, שבה אין לנו באמת מושג מהיכן מגיעים המוצרים.

מדובר בסוגיה מהותית בתפיסת העולם של חברי הקו-אופים המבקשים ליצור אינטימיות אנושית בעולם זר ומנוכר. במקום עולם שבו כל אחד ספון מאחורי הפלדלת שלו ובוהה בטלביזיה, מקודם עולם שבו ההכרות בין הצרכן ליצרן היא עמוקה ואנושית. ואיש צורך מזולתו, כדי לעודד את פרנסתו על פני עידוד כלכלה גלובלית המופעלת על ידי יד נעלמה.

מחויבות הדדית ושיתוף פעולה

מעצם הקמת הקו-אופ הוא מבטא הלך רוח שיתופי. רמת השיתופיות משתנה מקו-אופ לקו-אופ אולם בכל הקו-אופים החברים לוקחים חלק פעיל בקיומו של הפרוייקט. במרבית הקו-אופים ישנה תורנות שקילה ומכירה לחברים. ביום שנקבע לפתיחת הקו-אופ מתייצבים התורנים כדי להכין את הזמנת המשפחות בשקיות (בד – אלא מה?) ולפתוח את הקואופ בפני חבריו. כמובן – שהעבודה היא התנדבותית.

כל קו-אופ והאופי שלו

בשנים האחרונות התארגנו, לפי הערכה גסה, למעלה מארבעים קו-אופים ברחבי הארץ. הקו-אופים שונים בגודלם, בשאיפותיהם, באופיים וברמת המחויבות שהם דורשים מחבריהם. בנוסף, לא בכל קו-אופ נמכרים אותם מוצרים, המגוון משתנה מקו-אופ לקו-אופ, בהתאם לדרישות חבריו. ישנם קו-אופים קטנים המוכרים רק "יבשים" – קטניות, פסטות וכו', לעומת קו-אופים שמוכרים גם ירקות, פירות, שמן זית, דבש, ריבות ואפילו קוסמטיקה טבעית, סבונים, צעצועים ומזון מתוצרת בית.

 

ישנם קו-אופים אשר שוכרים מקום לקיום הפעילות שלכם, ביום קבוע בשבוע לעומת קו-אופים המתנהלים מבית החברים, הפתוחים בפני חבריהם בכל ימות השבוע כאילו אין פלדלת בעולם. קו-אופ קטן מונה כ-10 בתי אב ופועל על פי רוב מתוך אחד מבתי החברים. הקו-אופ הגדול ביותר תפס באזור פרדס חנה ובו קרוב ל-200 בתי אב. בחלק מהמקרים הקו-אפ התפתח מתוך קהילה שהיו לה חיים משותפים, ברמה כלשהי, ממילא. במקרים אחרים, נוצרה קהילה סביב פעילות הקו-אופ.   

קשה לשרוד

תנועת הקו-אופים הולכת ומתרחבת. התשתית האידיאולוגית של אנשיה ברורה:

·        צריכת מוצרים אורגניים

·        צריכה ישירה מהיצרן

·        צמצום גורמי הזיהום – הובלות, שימוש בשקיות בד על פני שקיות ניילון, אריזה בצנצנות זכוכית או פלסטיק הניתן למחזור ועוד.

ואולם חרף תפיסת העולם הירוקה והמשנה הסדורה חלק ניכר מההתארגנויות אלו אינו מחזיק מעמד יותר מכמה חודשים ספורים. רוב היוזמות להקמת קו-אופים נמוגות עוד בשלב החשיבה וקו-אופים שכבר יוצאים לדרך נתקלים בקשיים רבים כל כך עד כי הם מתקשים להחזיק מעמד. נראה כי נוסחת ההצלחה קשורה קשר הדוק לקיומו של מגרעין קשה ומחויב של חברים, אשר יבטיח צריכה לאורך זמן ויהווה עוגן לפעילות הקו-אופ.

 

 

   תגובות  (0) הוספת תגובה
 
© Copyright 2008 All Rights Reserved ירוקים : : ירוקים ברשת : : תנאי שימוש : : אנרגיה חלופית : : צור קשר Designed by scoopsites.net
אנרגיה סולארית מפת אתר