כניסה/הרשמה לבעלי עסקים
שם עסק
סיסמה
להרשמה שכחת סיסמה?
הפוך לדף הבית
הוסף למעודפים
אודות ירוקים | אינדקס ירוקים | מבצעים | לימודים | שלח כתבה
חדשות
20 לינואר 2011
בעל עסק ירוק? הצטרף עכשיו לאינדקס עסקים ירוקים שבאתר!
20 לינואר 2011
נתקלת במפגע סביבתי, תברואתי? צלם, פנה אלינו, ניידע את הרשויות ונבקש לטפל בבעיה!
14 לינואר 2011
יש לך רעיון ירוק? הינך פריק של איכות הסביבה? היית באתר אקולוגי מרשים? כתוב לנו, ושתף את כולנו בחוויותיך.
דרושים
חיפוש כתבות
תחום
כתבה
הרשם לקבלת ניוזלטר
שם  
אימייל
כתבות ומאמרים
איכות הסביבה
אנרגיה חלופית
אתרי איכות הסביבה
בניה ירוקה
בעלי חיים
דרושים ירוקים
זיהום אוויר
מוצרי טבע
מוצרים אורגניים
מיחזור
מים
פרסום
דף הבית >>איכות הסביבה >>אחראיות תאגידית
   אחראיות תאגידית
לחץ להגדלה
אחראיות תאגידית זהו שם כולל לאוסף של כללי התנהגות שתאגיד לוקח על עצמו מתוך מטרה להיחשב לארגון הפועל בצורה "הגונה". כללי התנהגות אלו מתייחסים למכלול תחומים: יחס התאגיד כלפי העובדים שלו, השפעות סביבתיות, קשר עם הלקוחות, עם הספקים שקיפות מלאה בהתנהלות, שיתוף הציבור, ועוד.

מאת: Yerookim
פורסם: 04/04/12 20:10

אחראיות תאגידית

 

אחראיות תאגידית זהו שם כולל לאוסף של כללי התנהגות שתאגיד לוקח על עצמו מתוך מטרה להיחשב לארגון הפועל בצורה "הגונה". כללי התנהגות אלו מתייחסים למכלול תחומים: יחס התאגיד כלפי העובדים שלו, השפעות סביבתיות, קשר עם הלקוחות, עם הספקים שקיפות מלאה בהתנהלות, שיתוף הציבור, ועוד. בעידן של גלובליזציה לתאגידים כוח רב, לפעמים יותר מלממשלות. בידם הכוח להכריע איזה משכורת אני אקבל, מה תהיה איכות מי השתייה שלי, עד כמה מזוהם יהיה האוויר שאני נושמת, מה איכות ומחיר המוצרים שאני מקבלת, האם מוצרים אלו מכילים חומרים רעילים שיפגעו בי ובבריאות ילדי, ועוד. מכאן גם ההשפעה המכרעת של האחראיות התאגידית. כללי האחראיות התאגידית למעשה עומדים בסתירה עם הנטייה הטבעית של התאגיד, שהיא לשאוף למינימום הוצאות ולמקסימום רווחים. מטרה זו באה לרוב על חשבון אחרים - העובדים, המתחרים, הלקוחות, הסביבה והציבור בכלל.

 

במקביל, התפתחה תנועת מחאה המובלת על-ידי ארגונים חברתיים וסביבתיים ללא מטרות רווח, הקוראת להחרים תאגידים המנצלים את כוחם לרעה למען עשיית רווחים. כאשר אנשים – ובעיקר נשים, החלו להיות מודעות יותר לאלו מוצרים הן קונות, ומשקיעים החלו להיות מודעים יותר איפה משקיעים את כספם, החלו גם התאגידים לדאוג לתדמית הציבורית שלהם. תחילה, החלו תאגידים שונים לתרום כסף לנזקקים, על מנת להיראות "בסדר". בהמשך, התפתחה ההבנה שזה לא מספיק. לא די לתרום כספים ובמקביל להמשיך לנצל עובדים ולזהם את הסביבה. כך התפתחה האחראיות התאגידית, הקובעת קודים של שקיפות והתנהגות נאותה בכל תחומי הפעילות של החברה העסקית.

 

כיצד זה קשור לנשים?

כנשים, האחראיות התאגידית משפיעה עלינו מכמה היבטים: כעובדות, כצרכניות וכאימהות של הדור הבא. כעובדות, נרצה לדעת באיזה מידה שומרת החברה על הזכויות שלנו - האם נקבל שכר הוגן, האם יינתן לנו שוויון הזדמנויות להתקבל לעבודה ולהתקדם לתפקידים בכירים בדומה לגברים, ועוד. כצרכניות, נרצה לדעת שאנחנו מקבלות מוצר איכותי, וגם מהם ההשלכות הסביבתיות והחברתיות של תהליך הייצור. חשוב לזכור שכצרכניות יש לנו כוח להשפיע, באמצעות הבחירות שלנו. כשאת בוחרת מוצר מהמדף, את יכולה להחליט האם לתמוך כלכלית בניצול ילדים בסין, בכריתת יערות גשם, בניסויים בבעלי-חיים ועוד, או לבחור אחרת. על מנת שתוכלי לעשות בחירה אמיתית, חשובה השקיפות מצד התאגידים.

כולנו רוצות איכות חיים - אפשרות לצאת לחופשה במלונות בישראל, לעבור לבית גדול יותר או לממן לילדים לימודי תואר שני בחו"ל. אנחנו לפעמים שוכחות שחלק מהאיכות חיים זה גם האוויר שאנחנו נושמות ואיכות המים שאנחנו שותות. כאימהות, יש לנו את האחראיות לדאוג לעולם שיאפשר לדורות הבאים להמשיך ולהתקיים. אנחנו חיות בעולם המתנהל ע"פ נורמות התנהגות גבריות- תחרותיות, השגיות, “החזק שורד" ועוד. במאבקינו לשוויון זכויות, אימצו לעצמינו תכונות אלו. כאן המקום להיזכר שכנשים ואימהות יש לנו תפקיד לתרום ליצירת חברה המתבססת על חמלה כלפי כל היצורים החיים. לכן, גם כל הסעיפים באחראיות התאגידית הקשורים לאחראיות סביבתית וחברתית נוגעים לנו אישית.

 

סקר אחראיות תאגידית בישראל

כיום, חברות עסקיות מחויבות לפרסם דו"חות המפרטים את מימוש האחראיות התאגידית בתחומים שונים.

מחקר שנערך על-ידי מרכז אקדמי למשפט ועסקים ברמת גן בדק את מידת האחראיות התאגידית של 12 חברות מהמובילות במשק הישראלי וגילה ממצאים לא מעודדים. הנה כמה דוגמאות: ברשת "הריבוע הכחול", קופאית מאבדת את שנות הוותק שצברה כאשר היא עוברת לעבוד בסניף אחר ברשת וכאשר חסר כסף בקופה הסכום מנוקה משכרה; באוטובוסים של אגד יש גישה לנכים רק באוטובוסים עירוניים; בחברת לאומי-קארד (של בנק לאומי) נמצא כי במשרות הבכירות אין ייצוג שוויוני לנשים, לערבים ואנשים עם מוגבלויות ; בבנק לאומי, חופשת הלידה של העובדות אינה נכללת בצבירת הוותק, דבר היוצר פערי שכר בין נשים לגברים; חברת בגיר  אינה מפרסמת את תנאי העסקה של העובדים שלה באפריקה, ולכן לא ניתן לדעת האם מתבצעות הפרות של זכויות אדם; בסלקום לא תמיד מודיעים ללקוחות על תחילת גבייה עבור שירותים שבעבר ניתנו להם בחינם; בחברת פז נושא זיהום הסביבה אינו זוכה להתייחסות במסמך הקוד האתי של החברה ובעמדות הבכירות בחברה יש 8 גברים ורק 2 נשים. נראה שיש עוד לאן להשתפר.

ועדיין נשאלת השאלה האם בכלל קיים דבר כזה "קפיטליזם מוסרי"? האם האחראיות התאגידית הצליחה להפוך את השוק למוסרי יותר, או שהמוסר הפך למסחרי יותר ותאגידים קיבלו לגיטימציה להמשיך ולהתקיים?

   תגובות  (0) הוספת תגובה
 
© Copyright 2008 All Rights Reserved ירוקים : : ירוקים ברשת : : תנאי שימוש : : אנרגיה חלופית : : צור קשר Designed by scoopsites.net
אנרגיה סולארית מפת אתר