החוק בארה"ב: מה הוא GILTI?

עם כניסת רפורמת המסים של טראמפ, נכנס לתמונה גם מס חדש ששמו GILTI והוא נשמע ממש כמו המילה האנגלית למונח המשפטי: "אשם" באופן מעורר חשש.

למעשה, אלה ראשי תיבות של המילים: Global Intangible Low-Taxed Income והוא מתייחס לרווחי התאגיד של אזרחי ארה"ב. אז מהו בדיוק מס GILTI ומה צריך לעשות כדי להיות מוכנים אליו?

 

GILTI – מס תאגידים אמריקאי

עד שנת 2018 היו הכנסות התאגידים הזרים בארה"ב פטורות ממס, אם כי הכנסות פסיביות של אותם תאגידים ממש, היו חייבות במס. אך עם כניסתו לתוקף של מס GILTI החדש, התהפכו היוצרות וכעת המצב הוא שדווקא תאגידים בבעלות של אזרחי ארה"ב עשויים להיות פטורים ממס בתנאים מסוימים ואילו הכנסות אקטיביות של תאגידים זרים הן אלה החייבות במס.

 

איך זה בא לידי ביטוי?

לצורך הבהרה, אם אזרח אמריקאי מחזיק בבעלותו תאגיד זר, למשל ישראלי, אשר חייב במס למדינת ישראל, יהיה חייב במס גם בארה"ב. שיעור המס הכולל בשתי המדינות עשוי להגיע לעשרות אחוזים ולהותיר את בעלי התאגיד בידיים כמעט ריקות, אך תכנון נכון ומקצועי יכול לשנות את פני הדברים ולהותיר את הבעלים עם רווח גדול יותר.

למעשה, ייעוץ מס יסודי ותכנון נכון של הנושא, יכול להביא לצמצום של המס למינימום ואפילו למנוע אותו לגמרי.

 

למי מיועד מס GILTI?

זהו מס המיועד בעיקר עבור אזרחי ארה"ב החיים מחוץ למדינה, או שמחזיקים תאגידים מחוץ למדינה. אלה יצטרכו לשלם את מלוא גובה המס, בעוד שאזרחי ארה"ב שהתאגיד שלהם פועל בתוך ארה"ב יכולים לזכות בהנחה של עד 50%.

יתרה מכך, אם התאגיד מתנהל בארה"ב אך יש לו חברת בת בארץ אחרת, שם החברה משלמת מיסים, מיסים אלה יתקזזו בארה"ב עד לשיעור של אפס אחוזים במקרים מסוימים. מנגד, יחידים אינם זכאים להטבה זאת וללא תכנון מוקדם הם עלולים להשאיר ללא נקודות זיכוי כלל ואף יאלצו לשלם את מלוא גובה המס.

התוצאה עלולה להיות תשלום של מעל שמונים אחוזים מהרווח למיסים. ניתן להימנע מתשלום המיסים הגבוהים הללו, אך רק בעזרת תכנון מקצועי ומסודר ונקיטה של כל הצעדים הרלוונטיים בהקדם האפשרי.

 

מי לא זכאי להטבות והפחתה במס GILTI?

  • חברה הרשומה במדינה שהיא מקלט מס
  • חברה עם הפסדים מצטברים לאורך מספר שנים
  • תאגיד רשום כחברה בע"מ (LLC), או ישות “שקופה” לצורכי מס (pass-through entity) במדינה הזרה

 

לסיכום

מס GILTI חל על תאגידים בבעלות אמריקאית הפועלים במדינות זרות, מחוץ לגבולות ארה"ב. שיעור המס יכול להגיע לאחוזים גבוהים במיוחד ולכן חשוב מאוד להיערך לקראתו, לתכנן את האופן בו תגישו את הדיווח ולהשתמש בכלים העומדים לרשותכם כדי להפחית את שיעור המס ואף להפחית אותו לאפס.

 

מחשבון לחישוב מיסים

תוכן עניינים