מי אחראי על תיקון המזגן בדירה שכורה?

המגורים בדירות שכורות הפכו לשכיחים מאוד בישראל בגלל עליית מחירי הדיור ואזור הביקוש והתעסוקה המצומצם יחסית. המגורים בדירה שכורה דורשים תיאום בין השוכרים לבין המשכיר, כאשר חלק מהדברים אשר יכולים להוביל לאי הבנות נוגעים לטיפול בבעיות שיתגלו בדירה. במאמר זה נפרט על מי אחראי על תיקון המזגן בדירה שכורה, הבעלים של הנכס או השוכרים עצמם.

 

חלוקת האחריות לתחזוקת הדירה יכולה להשתנות על פי החוזה עד גבול מסוים

אחד מהגורמים למחלוקות רבות בין שוכרים לבעלי דירות, נוגעים לאחריות על תחזוקה שוטפת וביצוע תיקונים בנכס. עם הזמן, בכל דירה יתגלו עוד ועוד דברים הדורשים תיקון, החל מתיקונים קטנים כמו פתיחת סתימות, ועד תיקון נזילות עצומות אשר דורשות פירוק של כל קיר הבית. פעמים רבות, כאשר יש דרישה להכרעה משפטית, אחד הדברים הראשונים שעולים הוא מה שנכתב בחוזה עליו חתמו שני הצדדים. חשוב מאוד לדעת, שלמרות שהחוזה הוא אכן מסמך משפטי מחייב, עדיין הוא לא יכול שלא לעמוד בסטנדרט של החקיקה הכללית בנושא. כלומר, גם אם שני הצדדים חתמו עליו, עדיין אין לו יכולת לסתור הכרעות מדינה. לדוגמא, לא ניתן לכתוב בחוזה שעל אחריות הדיירים לממן התקנת מזגן בכל אחד מחדרי הבית, וגם אם פרט זה יהיה כתוב, לא תהיה לו משמעות מבחינה חוקית. לרוב, האחריות של הדיירים היא על תיקון פגמים אשר נבעו משימוש לא ראוי שלהם. כך למשל, פתיחת סתימה בביוב המקלחת תהיה באחריותו של בעל הבית רק עד 6 חודשים מאז חתימת החוזה, ובאחריות הדיירים בשאר הזמן.

 

מה קובע מי מהצדדים אחראי על תיקון המזגן בדירה שכורה?

המזגן בדירה השכורה יכול להיות אחד משניים. הוא יכול להיות חלק ממבנה הדירה המקורי, כפי שראו אותו השוכרים לפני שחתמו על החוזה, והוא יכול להיות שדרוג אשר הוסיף בעל הבית בעצמו, או שהשוכרים רכשו על חשבונם. במידה ומדובר בחלק מהבית כפי שראו השוכרים לפני החתימה על החוזה, אלא אם נעשה שימוש לא ראוי מצדם, בעל הבית הוא זה שאמור לממן את כל עלות התיקון. לעומת זאת, אם מדובר בתוספת מאוחרת, או במזגן אשר שייך לשוכרים, לרוב האחריות על התיקון תהיה עליהם.

 

הדרך להימנע ממחלוקות היא ללבן את כל הנושאים בעת החתימה

שוכרים רבים מוצאים את עצמם במאבקים בלתי נגמרים עם בעלי הבית על הוצאות הקשורות לתחזוקה. מדובר בעניין אשר אי אפשר להימנע ממנו לחלוטין, אך אפשר לצמצם אותו משמעותית. הדרך לעשות זאת, היא באמצעות תקשורת פתוחה בעת חתימת החוזה. נסו ללבן מראש את כל הנושאים הדורשים ליבון בעת הפגישה של החתימה. אל תחתמו על החוזה בלי לקרוא ולהבין את סעיפיו בגלל שבעל הבית טוען שמדובר בחוזה סטנדרטי, ועמדו על זכותכם לראות אותו לפני מעמד החתימה.

שלט ומזגן

תוכן עניינים