שתילת עצי ברוש

מחפשים שירותי שתילת עצי ברוש? ריכזנו עבורכם את הגננים וחברות הגינון המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של המקצוענים, הזמינו עכשיו:

הברוש ממשפחת המחטניים שכולנו רואים ביערות, בפארקים ובצדי הדרכים הוא הברוש המצוי שגדל בר בכל המזרח התיכון. עוד בימי שלמה המלך הברוש שימש כחלק מבניית בית המקדש ויותר מאוחר הפך סמל לאבלות באירופה ובמדינות האסלם. בדומה לישראל בה בבתי הקברות מוצאים ברושים לרוב. הקשר של הברוש למוות הוא בשל העובדה שלאחר הכריתה שלו הוא אינו מתאושש. למרות זאת, כשלא כורתים אותו הוא יכול לחיות יותר מ-1,000 שנים ולכן ישנם סוגים הנפוצים מאוד בגינות פרטיות שיש להם יתרונות. כאן תמצאו את סוגי הברוש המומלצים לשתילה בגינה שלכם.

 

עץ הברוש המצוי

לעץ הברוש המצוי ישנם 2 זנים הגדלים בר בארץ, ברוש מצוי צריפי וברוש מצוי אופקי. ההבדל ביניהם הוא שלברוש הצריפי יש ענפים קצרים הנצמדים לגזע וגובהו בין 20 ל-30 מטר, כך שצורתו היא חרוט ואילו לברוש האופקי ענפים ארוכים ובשל כך הוא נראה רחב יותר ופרוע. בארץ ניתן למצוא ברושי בר כאלו כמעט בכל מקום. אך לא רק ברוש מצוי בנוף הישראלי.

הקרן הקיימת לישראל נטעה זן המכונה ברוש אריזוני שהגיע מאריזונה ביערות ופארקים של הגליל העליון כמו יער ביריה. אומנם הוא דומה לברוש המצוי האופקי אך העלים שלו כסופים ולא ירוקים. בנוסף, ניתן למצוא זנים אחרים כמו ברוש טוטם המשמש כגדר חיה בגינות או כעץ בודד לעיצוב הגינה, ברוש פורטוגלי, ברוש בכות וברוש גדול פירות שגם הוא נפוץ בגינות רבות.

 

היתרונות של שתילת עצי ברוש בגינה

עצי ברוש מסוגים שונים מתאימים לגינות פרטיות כאלמנט עיצובי ולצורך נוי. בנוסף, היתרונות הבולטים שלהם הם עמידות בפני מזג אוויר קר ועלויות נמוכות מאחר ואינם צריכים תחזוקה כמו עצים אחרים. למרות זאת, הוא אינו מעניק צל בשל צורתו החרוטית, אך הוא גבוה, מרשים ומסייע לתיחום הגינה כגדר חיה על מנת שתהיה פרטיות. הברוש באופן כללי מחייב גיזום איכותי ושוטף כדי לשמור על צורתו הייחודית.

יחד עם זאת, לא מדובר בהשקעה רבה כי ענפיו דחוסים ולכן אפשר רק לישר את הצדדים שלו ולעצב את צורתו השפיצית. השקעה משמעותית יותר תהיה בגיזום דקורטיבי בצורת ריבוע או עיגול. חוץ מזה אין צורך להשקות את הברוש הרבה על מנת שלא יירקב. עוד יתרון הוא העובדה שכאשר הקונוסים של הברוש (נראים כמו אצטרובלים קטנים) נפתחים בסתיו, ניתן להוציא את הזרעים ולהנביט אותם באביב על אדמה לחה כדי להרבות ברושים.

 

האם ידעתם?

מהברוש ניתן להפיק שמנים אתרים והריח החזק שלהם מרחיק חרקים. את השמן מפיקים מהחרוטים ויש לו סגולות רבות כמו מניעת ריחות רעים, ריפוי פצעים ודלקות. בנוסף, השמן מרגיע ומסייע לכאבי ראש, הצטננות, דלקת בחניכיים ועוד. השמן אף איכותי מבחינה קוסמטית לעור שמן, פריחות עור ונגד קשקשים.

 

אילו ברושים יתאימו לגינה שלכם?

כאמור, הברוש מוציא את פריחתו בסוף החורף כאשר יוצאים פרחים צהובים, כתומים, חומים ואדומים בצורת קונוס שבתוכם יש זרעים. למרות זאת, גידול ברושים באמצעות זרעים הוא תהליך ארוך שלא תמיד מצליח. העדיפות היא לרכוש עצי ברוש דקורטיביים כמו הברוש האריזוני המגיע לגובה של 10-25 מטר ועליו כסופים.

גם הברוש ההיברידי של ליילנד מגיע לגובה של 20-25 מטר ועליו בצבע ירוק כהה. לעומתם, ברוש מסוג ארז סן חואן מגיע לגובה 30-40 מטר, עליו בצורת קשקשים ירוקים וקליפתו בקועה. אפשרות אחרת היא לשתול ברוש בשם מונטריי בגובה 30 מטר ובעל עלי קשקשים ירוקים שקדקודו אינו מחודד, אך קליפתו סדוקה ואדומה. אך כמובן הפופולרי ביותר הוא ברוש מצוי שצורתו משולשת ומגיע לגובה של עד 30 מטר.

 

שתילת עצי ברוש בגינה

את הברושים ניתן לגדל בהתחלה במכלים או עציצים ואחר כך לשתול אותם עם חומרים אורגניים שהם תערובת מיוחדת המיועדת לעצים מחטניים ולהיערך עם ניקוז עמוק כדי שהשורשים לא יספחו הרבה מים וירקבו. למרות זאת, בקיץ מומלץ להשקות אותם 3 פעמים בשבוע וביתר הזמן פעם בשבוע. בנוסף, מאחר והשורשים שלהם פגיעים יש לרסס אותם בחומרי הדברה.

מבחינת הגיזום אותו מבצעים בסוף החורף, יש לעשות זאת בעדינות ולהימנע מגיזום מוגזם. כאשר שותלים ברושים בגינה יש למקם אותם במקום עם שמש אך גם שייכנס לכיוונם צל למספר שעות ביום. כמו כן, השתילה של הברושים צריכה להיות במרחק של כמטר זה מזה. מומלץ גם להשתמש כמצע בחומוס מחטני, אדמת סודה, עלים או חול לפני השתילה.

 

מזיקים בעצי ברוש

למרות שעצי ברוש עמידים יותר מעצים אחרים למזיקים ומחלות, הם יכולים להיפגע מקרדית העכביש, חרקי אבנית ומריקבון בשורשים. כאשר קרדית העכביש פוגעת בברוש עליו נובלים והוא מצהיב. הטיפול הוא על ידי הדברה כמו נוירון או אפולו. לגבי חרק האבנית שגורם לעלי הברוש לנשור ניתן לרסס נופריד. במידה ולא נפטרים מהמפגעים צריך להמית את הברוש ולשרוף אותו כדי שצמחים אחרים בגינה לא יפגעו.

זו הסיבה שמומלץ לגדל את הברושים כגדר חיה ולא בסמוך לעצים או צמחייה אחרת. במידה והשורשים נרקבים עקב לחות יתר הגורמת לפטריות, ניתן למנוע זאת ביצירת שכבת ניקוז מלבנים וחול. גם קליפת העץ יכולה לשמש כמערכת ניקוז נגד ספיחת מים רבה מדי. במידה ומאוחר מדי, יש להוציא את העץ עם שורשיו, לחתוך אותם ולהעתיק את העץ עם השורשים הבריאים למקום אחר.

 

אי עמידות לקור

לסיכום, למרות שבארץ מזג האוויר אינו קר כמו בארצות אירופה ורוב סוגי הברושים מתנגדים לקור של 1-15 מעלות צלזיוס ולכן עמידים, ניתן להגן עליהם בשנים הראשונות מכפור ומהחשיפה לשמש חורפית. את זה ניתן לעשות באמצעות עטיפת העצים הצעירים ביוטה, אקריליק או נייר קראפט.

 

תוכן עניינים