שתילת עצי הדר

מחפשים שירותי שתילת עצי הדר? ריכזנו עבורכם את הגננים וחברות הגינון המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של המקצוענים, הזמינו עכשיו:

עצי הדר הם פתרון אולטימטיבי לשוחרי פירות אלו. ניתן לנטוע עצי הדר גדולים, קטנים וננסיים בהתאם לשטח הגינה ולצרכים שלכם. הפירות שלהם יספקו לכם ויטמינים ותוכלו לאכול אותם בעונה ואף לחלק למשפחה ולחברים. מדובר על עצים ירוקי עד שגם בזמן שאינם מוציאים פירות המראה שלהם יהיה ירוק ועליהם לא ינשרו. השתילה שלהם נעשית באביב וככל שיגדלו יניבו פירות טעימים ובריאים. כאן תמצאו את כל המידע על עצי הדר.

 

מהשתיל ועד לפרי

נטיעת עצי הדר מתחילה כבר בבחירת שתיל איכותי ויפה במשתלה. כדי לשתול אותו צריך לחפור בור הגדול פי 2 מגודל העציץ בו הגיע השתיל. אם מדובר בכמה עצי הדר, שתלו אותם במרחקים של 2-3 מטר. בבור אותו חפרתם הניחו קומפוסט והניחו את השתיל כששורשיו מכוסים היטב באדמה מדושנת והוא נתמך באמצעות מקל הקשור אליו בגומייה.

את העץ הצעיר יש להשקות במנות קטנות פעם ביום, אלא אם האדמה כבדה ואז תצטרכו להשקות אותו כל 3 ימים. יש לסדר מערכת השקיה של טפטפות הסובבות את העץ. מצד שני, היזהרו לא להשקות יותר מדי כדי שהשורשים שלו לא ירקבו. בהמשך תצטרכו להקפיד על גיזום שוטף של העץ על מנת שיניב פירות.

הגיזום נעשה בצמוד לגזע ואם הוא נפצע מומלץ למרוח טפזיל כדי שלא יחדרו לפצעים מזיקים. את הגיזום עושים פעמיים בשנה, פעם אחת בסתיו ופעם שניה באביב. מבחינת השקיה ודישון יש לשמור על איזון לאורך כל השנה ובשנה ה-3 תוכלו כבר לקבל פירות אותם תצטרכו לדלל בנוסף לדילול הטבעי.

 

מה חשוב לדעת על עצי הדר?

חשוב לדעת שעצי הדר אוהבים שמש למרות שהם יכולים להתפתח גם עם צל למחצה. אך אם השמש מגיעה אליהם יותר מ-4 שעות, הצל יכול לפגוע בהם. מבחינת השתילה עצי ההדר רגישים בצוואר השורש ולכן שתילתם לא צריכה להיות עמוקה יתר על המידה. לפיכך, יש להותיר את צוואר השורש כ-3 ס"מ מעל האדמה.

בנוסף, אם החלטתם לשתול עץ הדר בכד תצטרכו להשקות אותו מדי יום. בגינה לעץ צעיר תצטרכו לספק בין 3-4 ליטר מים ביום, לעץ בוגר 5 ליטר ביום וככל שהוא גבוה יותר, כמות המים תהיה גדולה יותר. כאשר יורד גשם אין צורך כמובן להשקות את עצי ההדר.

 

אלו מזיקים אופייניים בעצי הדר וכיצד מונעים אותם?

המזיק הפופולרי ביותר הוא עש המנהרות שיוצר תעלה הנראית כמו מנהרה בפירות. הוא פעיל יותר בתקופת הקיץ והאביב. ניתן למנוע את הנזק באמצעות עטיפת הפירות בשקיות או להדביר לאחר החורף את העצים. מזיק נוסף הוא הכנימה הקמחית שאוהבת במיוחד את עוקץ הפרי שם היא מטילה את ביציה. גם עבור זה הדברה תהיה יעילה. בדומה, אקרית החלודה מוצצת את הקליפה של הפירות בתקופת הקיץ ולכן הגוון שלהם הופך לחום או כסוף.

סוג אחר של אקרית תוקף גם את העלים ולכן הם נושרים ועוד סוג מעוות אותם ומשיר אף את הפרחים. גם כאן ניתן להשתמש בחומרי הדברה. המזיק האחרון הוא זבוב הפירות הים תיכוני. בעת הטלת הביצים של הנקבה נוצר ריקבון בפרי. ניתן לפתור זאת באמצעות פיתיונות אורגניים. בכל מקרה כשמדובר על פתרונות הדברה מומלץ לבצע רק הדברה אורגנית כמו טימור C, סולפרון או נימגארד או לכסות את העצים ברשת מיוחדת.

 

מה עדיף עצי הדר בוגרים או צעירים?

כאשר מקימים גינה משקיעים לא מעט כסף על ציוד כמו תאורה, אזורי ישיבה, פרחי נוי, צמחי תבלין וירק, גדר טבעית, שבילים ואביזרים אחרים שמשרתים אותנו. צריך לדעת שעצים הם הוצאה לא קטנה במיוחד כשמדובר על עצי פרי. כאשר חקלאים ופרדסנים מגדלים עצי הדר הם מוכרים אותם למשתלות לאחר שעקרו אותם מסיבות כלכליות או מטעמי חיסכון במים.

לכן המחיר של העצים הבוגרים יהיה זול יותר מהעצים הצעירים. אך במקרה הזה לא משחק רק העניין הכלכלי. לעצי הדר בוגרים יש יתרונות הקשורים לעיצוב הגינה ולקבלת פירות כבר בהתחלה מבלי לחכות 3 שנים עד שהעצים יניבו פירות. גם מבחינת ציוד ותחזוקה ניתן לחסוך כשבוחרים בעצי הדר בוגרים.

מעבר לכך נהנים כבר בהתחלה מהצל שהם מעניקים והכי חשוב שיודעים אילו פירות הזן הבוגר מניב. יחד עם זאת, העתקת עצי הדר למקום אחר בשטח הגינה בשל חוסר קליטה או בעיות הסתגלות אחרות, יכולה להיות עסק יקר ותצטרך סיוע של גנן מקצועי.

 

איך גנן מקצועי יעזור לכם בגינה עם עצי הדר?

לגנן יש תפקידים רבים בהם התנסה לאורך שנים והפך למקצועי לאחר שלמד קורס גננות. כבר בתהליך תכנון הגינה והעיצוב הגנן יכול לסייע לכם מבחינת תכנית ועלויות. בנוסף, הגנן יסייע לכם לשתול את עצי ההדר בצורה נכונה על מנת שיניבו פירות איכותיים, הוא יבצע את הגיזום הדו שנתי, ידשן ויטפח את הגינה באופן שוטף מבלי שתבזבזו זמן ומאמץ. תוכלו אף להתייעץ אותו ולקבל פתרונות לדישון העצים וכנגד מזיקים.

במידה ותצטרכו לבצע העתקה של עץ הדר למקום אחר עקב שיפוץ או סיבה אחרת, רק הגנן יוכל לבצע זאת בצורה מקצועית. באופן כללי העתקת עצים היא תהליך פולשני שבו מעבירים עץ מבוסס למקום אחר לאחר שכבר התרגל לתנאי השטח. כל אלו דורשים ידע וציוד מתאים ולכן ישנה משמעות לפעולות שוטפות של הגנן.

לסיכום, עצי הדר זקוקים להשקיה מבוקרת על מנת שהפירות שלהם לא יבקעו משינויים קיצוניים בלחות, יש לטפח אותם באמצעות דישון ומניעת מזיקים וכך לקבל פירות כמו: תפוזים, אשכוליות, לימונים, קלמנטינות, מנדרינות, פומלות ותפוזים סיניים וליהנות מפירות טריים, עסיסיים ומלאי ויטמינים ללא חומרי הדברה וישר מהעץ.

 

תוכן עניינים