שתילת עצי פרי

מחפשים שירותי שתילת עצי פרי? ריכזנו עבורכם את הגננים וחברות הגינון המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של המקצוענים, הזמינו עכשיו:

שתילת עצי פרי בגינה הפרטית היא השקעה כספית שיכולה בהמשך לחסוך לא מעט כסף. היום כשמגיעים לסופרמרקט או לשוק ורוכשים פירות משלמים עליהם הרבה כסף בשל יוקר המחייה בארץ. יתרה מכך, הפירות לא תמיד נראים איכותיים ומכילים חומרי הדברה שיכולים להזיק לאדם. כמובן שיש לשטוף אותם בסבון ומים, אך הטעם הוא לא הטעם שאותו אנו זוכרים כילדים בשל הרכבות שנהוגות כיום ורכישת פירות לא טריים. כאן תקבלו את המידע על שתילת עצי פרי בגינה הפרטית וכיצד בוחרים אותם.

 

מתי מומלץ לשתול עצי פרי בגינה?

ישנם עצי פרי רבים שניתן לשתול לאורך השנה, אך על מנת שהתוצאות יהיו טובות מומלץ לשתול אותם בעונה. אם ניקח לדוגמה את עצי האגוזים, האפרסק, התפוח והשזיף שהינם עצים נשירים, העדיפות היא לשתול אותם בעונת החורף.

כך כשיגיע האביב הם ילבלבו ויתחילו לתת פירות. גם עצי פרי אחרים בדומה לרימון, תאנה וזית עדיף לשתול בחורף. לעומת זאת, את עצי ההדר כדאי לשתול באביב. האחרונים גם מומלצים לשתילה מאחר והתחזוקה שלהם זולה ואינה כרוכה בהוצאות רבות.

 

השיקולים לבחירת עצי הפרי לשתילה?

מעבר להוצאות על תחזוקה ישנם שיקולים אחרים לבחירת עצי פרי לגינה. למשל, ישנם גננים הממליצים על שתילת עצי זית, רימון ותאנה מאחר והם חלק משבעת המינים ומהווים קשר ערכי לארץ. הזית עצמו הוא עץ חזק ויציב שמחזיק לכל החיים. בנוסף, ככל שמטפלים בעצים אלו בצורה נבונה בשנים הראשונות, התחזוקה שלהם תהיה זולה יותר בעתיד והם אף עמידים יותר למחלות. שיקול נוסף הוא טעם אישי.

ישנם כאלו שיעדיפו לשתול עצים סובטרופיים כמו אבוקדו, שסק ומנגו כיוון שהם ערבים לחייך ועולים הרבה בסופרמרקט. לעומת זאת, עצי פרי נשירים כמו: אפרסמון, רימון ונקטרינה יכולים לגרום להרבה לכלוך בגינה ולעבודת תחזוקה מתישה ולכן יהיו כאלו שיעדיפו לא להתעסק איתם. לא משנה מהי הבחירה שלכם החשוב הוא למצוא משתלה עם שתילי עצי פרי איכותיים ולדעת איך לבחור את השתיל הרצוי.

 

איך בוחרים עץ פרי לגינה?

ישנם אנשים הסומכים על משתלה כזו או אחרת ורוכשים על פי עצתם את עץ הפרי בו הם חושקים. יחד עם זאת, חשוב לקבל מידע בנוגע לבחירה על מנת שתחסכו זמן ומשאבים. בראש ובראשונה, עדיף לבחור עץ פרי גדול ובוגר בגיל 2-3 שנים כדי שייקלט היטב בגינה ויחסוך לכם השקיה מרובה. שנית, צריך לאבחן את השורשים. אל תרכשו עץ פרי עם שורשים יבשים או מסולסלים מדי כי אחרת תסתכנו במותו לאחר זמן קצר.

אם החלטתם לבחור בעץ פרי נשיר מומלץ לרכוש עץ שגזעו מגיע לגובה של 60-80 ס"מ מהקרקע. אם החלק העליון של הגזע קטום זה יהווה דווקא יתרון כי לא תצטרכו להסיר אותו בעצמכם. בצורה כזו יצאו מהגזע ענפים מאותה נקודה. נקודה נוספת היא לשים לב שאתם רוכשים שתיל שעליו בצבע ירוק כהה ושלא חלקם נבולים, קרועים או בעלי פגם אחר.

 

תהליך שתילת עץ פרי בגינה

כדי לשתול עצי פרי בגינה צריך לעבד שטח עבורם במקום בו יקבלו הרבה שמש. ישנם עצים כמו הזית שדרוש להם הרבה מרחב ולכן אם מדובר בכמה עצים שתלו אותם במרחקים שווים של כ-2 מטר אחד מהשני. בשלב הבא חפרו בור עמוק הגדול פי 3 מנפח העץ שרכשתם ועמוק יותר מגובה העציץ שלו. פזרו בתוך הבור קומפוסט והוציאו את השתיל מבלי ששורשיו יתפרקו.

הפרידו את השורשים בעדינות מגוש השתילה על מנת לפרום את הקשרים בשורשיו המתפתלים. במידה וישנם שורשים סבוכים עדיף לחתוך אותם בסכין. בשלב הבא קבעו את השתיל בבור עם מקל במבוק או עץ וקשרו אותו לשתיל. מלאו את הבור באדמה עם קומפוסט והדקו אותה היטב לשתיל כאשר צוואר השורש מעל הקרקע.

האדמה צריכה לבסוף לישר קו עם האדמה בשטח. לבסוף השקו את האזור עם הרבה מים. מבחינת תחזוקה שוטפת ניתן להשקות כל יומיים עד שהעץ נקלט ולהקפיד על השקיה בקיץ.

 

תחזוקת עצי פרי

את הגיזום הראשון יש לבצע במידה ומערכת הנוף של הענפים גדולה מהשורשים. לאחר מכן ניתן לגזום אחת לשנה או על פי הצורך. אם מדובר על עצי פרי נשירים יש לגזום אותם לפני השתילה, אלא אם כן רוכשים את העצים לאחר שנגזמו. התוצאה צריכה להיות צורה של גביע שנעשית בגיזום הקטע העליון של הגזע על מנת שיצמיח ענפים בצורה מיטבית.

לפני או בעת תהליך התפתחות העץ זה הזמן לרכוש מערכת השקיה ולהתקין אותה מסביב לעץ כדי שהמים יגיעו לשורשים. הדרך הזולה ביותר היא להתקין טפטפות עם מערכת ממוחשבת ומתוזמנת על מנת לחסוך במים. בנוסף, בין אם בחרתם בעצי פרי נשירים ובין אם בעצים אחרים, חפו את הגינה בעלים יבשים, שבבי עץ או גזם של דשא כדי שהמים יחלחלו לאדמה ולא יתאדו ועל מנת למנוע צמיחה של עשבים שוטים.

 

כיצד למנוע מזיקים בעצי פרי?

לסיכום, שתילת עצי פרי נשירים יכולה להביא מזיקים כמו זבובי פירות. הנקבות שמטילות ביצים ממשיכות את השושלת עם זחלים קטנים שאוכלים את הפירות עוד לפני שהבשילו. הפתרון הוא עטיפת הפירות בשקיות או כיסוי העץ כולו ברשת מיוחדת. כך גם תגנו על הפירות וגם תימנעו הדברה כימית.

לעצי פרי ירוקי עד ובמיוחד לעצי הדר יש מזיק הנקרא עש המנהרות. הוא מכונה כך מכיוון שהוא יוצר בפרי מנהרה ופוגע בו. שסק למשל הוא יעד שאותו עטלפים אוהבים וגם זבובי הפירות לא פוסחים עליו. בעץ הדקל המניב תמרים ניתן למצוא חיפושיות חדקוניות, תולעים, חיידקים ופטריות. הפתרון הוא הדברה או מניעה באמצעות טיפול ראשוני בעצים צעירים.

 

תוכן עניינים