איך לגזום עצי דקל

מחפשים שירותי גינון? ריכזנו עבורכם את הגננים וחברות הגינון המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו עכשיו:

מה חשוב וצריך לדעת ולקחת בחשבון כשנוטעים עץ דקל בגינת הבית ואיך מטפלים בעצי דקל? הנה כל הפרטים והתשובות. 'צל עץ תמר ואור ירח' שרו אהובה עוזרי וזוהר ארגוב, והתמונה של אותו עץ תמר נחרט בזיכרון הקולקטיבי שלנו כחלק מהנוף הישראלי המוכר והאהוב. אכן עצי הדקל מקשטים וממלאים את הארץ מצפון עד דרום. מעמק בית שאן ובקעת הירדן עד ליישובי ים המלח. חלקם משמשים לפרי וחלקם לנוי. 

נוכל לפגוש בעצי דקל במטעי תמרים, נטועים ומקשטים שדרות בערים ובגנים ציבוריים. במושבים ובקיבוצים לאורך הרחובות וכמובן בגינות פרטיות. סיפור האהבה בין הישראלים לבין הדקלים הולך אחורה בזמן, אבל מה אנחנו יודעים על תחזוקה שלהם?

 

מה יתרונות הדקלים ואיך הפך הדקל לחביב הגינות הפרטיות?

זו כנראה השמש הישראלית ומזג האויר הים תיכוני שמחבר באופן אורגני כל כך בין הישראלים לבין הדקלים. גם הדקלים כמונו ממש אוהבים וזקוקים לאור השמש. הדקל משגשג באקלים חם וטרופי והשמש הישראלית הקופחת גורמת לו לשגשג בארץ. בנוסף, יש את התמר: הפרי הצומח על דקלים מסוג תמר נזכר כבר בתורה, בספר דברים, כאחד משבעת המינים בהם התברכה ארץ ישראל.

כמו כן, הדקל הוא עץ יפה למראה. גזעו צר ודק יחסית. לעומת זאת העלים של העץ, שלא לומר כפותיו, רחבות ונותנות צל רב. יתרון נוסף בעצי התמרים הם כמובן הפירות המתוקים והטעימים. בעצי הנוי, המראה הטרופי של העץ עושה לבדו את העבודה. נוסיף לכך את הנתון המשמעותי שבגלל שהוא צר וגבוה, אין הדקל תופס מקום רב בגינה. שורשיו לא משתלחים ומשתלטים לרוחב. זה לבד, כבר הופך אותו לעץ אידאלי בגינות פרטיות.

 

החשיבות של טיפול ותחזוקה בעצי דקל

"שם על חוף הים יש דקל שפל צמרת" כתבה רחל המשוררת כשתיארה את עץ הדקל שעמד בחוף אוהלו על גדת הכנרת. אך אם נניח לרגע לשירה ולפיוט, עצי דקל שניטעים בגינות וחצרות פרטיות דורשים טיפול ותחזוקה. בלעדיהם, הם עלולים להפוך למטרד וסכנה של ממש.

הגזע של עץ הדקל מצמיח שרכים וסבך המשמש כמקום מסתור ובית גידול לעכברים, נברנים ושאר מזיקים. אך הרעה החולה הגדולה מכולם היא דווקא חרק קטן שעושה שמות בדקלים.

 

חיפושית קטנה נזקים גדולים

מי זו הפולשת שעושה שמות בדקלים ואיך היא עושה זאת? בראשית שנות האלפיים היא הגיעה לכאן כאורחת בלתי קרואה מדרום מזרח אסיה. מדובר בחיפושית חומה עם חדק דק, שזכתה לשם האקזוטי חידקונית הדקל. החידקונית בעלת הכנפיים נודעת בחיבתה הרבה לדקלים. היא נוהגת להתעופף לצמרות הדקל להטיל בהם ביצים ומכאן מבצעת פעילות של חיסול ממוקד.

מביצי החידקונית בוקעים ויוצאים זחלים. הזחלים הרעבים זוחלים לתוך גזע העץ ומכרסמים אותו מבפנים. באופן זה הם משמידים את העץ שמתייבש ומת. פעולת הזחלים כל כך יעילה ומהירה-עד כדי כך, שלא נדרש להם יותר משלושה חודשים להשמיד עץ. בצורה כזאת הושמדו אלפי דקלים בשנים האחרונות.

מה שמתרחש בפועל, הוא שהגזע האכול הופך לחלול ומועד לנפילה והתרסקות פתאומית לאדמה, תוך שהוא מהווה סיכון של ממש בפגיעתו ברכוש ובנפש. עץ שמתרסק מגובה רב יעשה נזק משמעותי לרכבים ולגגות עליהם יקרוס. פגיעתו בבעלי חיים ובני אדם היא סכנת חיים של ממש. אז מה אפשר לעשות כדי להיפטר מחידקונית הדקל ואיך ממגרים את התופעה?

 

שיטות להילחם בחדקונית הדקל

ישנן מספר שיטות ללחום ברעה החולה. אפשרות אחת בה ניתן לנקוט ולתקוף את החידקונית המשמידה, היא ההדברה הכימית. כאן נכנסים לפעולה המדבירים והיא נעשית בריסוס. בשיטה זו עושים שימוש במספר חומרים המעורבבים יחד. על מנת להבטיח את השמדתה של החידקונית הקטלנית. על פי רוב כדי להבטיח את אפקטיביות הפעולה, יש לשוב עליה, באותה שנה.

דרך אחרת לתקוף את הבעיה היא בהדברה אקולוגית. לצורך הדברה זו, מונחת מלכודת בתחתית הדקל, בה מצוי חומר שמושך את החיפושיות. החיפושיות נלכדות בתוכו וכך נמנעת הגעתן אל ראש העץ והטלת ביצי הזחלים נמנעת מראש.

 

מה עושים אם רואים סימנים לפגיעה בעץ?

יש דרכים לגלות אם הדקל הותקף על ידי החידקנית הקטלנית. למעשה יש מספר סימנים שיכולות להעיד על כך. לעיתים ניתן ממש לראות את החיפושית החומה על ענפי העץ. חדי השמיעה עשויים לשמוע את קולות הכרסום של הזחלים השוקדים על סעודת הגזע, בעודם בתוכו.

דרכים סבירות יותר וגלויות יותר לעין, יהיו להבחין אם העץ נוטה לצד. דבר שאינו אופייני לדקל. בהיותו חזק ובריא, הוא ישר זקוף וסימטרי. סימנים נוספים: יהיו התייבשות ראש העץ או ענפים יבשים ושמוטים.

במקרה וגיליתם סימנים מדאיגים להמצאות החידקונית על העץ שלכם, ישנן מספר פעולות שניתן לנקוט. באם מדובר בסימנים ועדיין ניתן להציל את העץ הזדרזו להדביר על פי השיטות שפורטו בסעיף הקודם. במקרה ויתגלה שהעץ נגוע כולו, לא תהיה מניעה מלכרות אותו כליל. זאת בכדי למנוע מהחיפושיות שבעץ הנגוע מלהתפזר ולהתעופף להשמדת דקלים אחרים.

 

מתי לגזום ואיך?

גיזום עצי דקל חיוני ולא רק במקרה של החיפושית. ענפי הדקל היבשים נשמטים וצונחים לאדמה ועלולים לגרום לנזק. דקלים זקוקים לגיזום על מנת לשמור על המראה היפה שלהם על בריאותם והגנתם ממזיקים.

מבחינת תדירות, גיזום מומלץ פעם בשנה או שנתיים. הכול תלוי בתפקיד לו מיועד העץ: אם לפרי, אם לצל או לנוי. יעשה על ידי חברה המתמחה בכך. בעלת ציוד תואם ואישור של משרד החקלאות. מטבע הדברים, את הגיזום מומלץ לבצע בצורה מקצועית בלבד. בשביל להשלים את הגיזום כחוק ובאופן בטיחותי, יוצרים קשר עם חברה שמגיעה מהתחום ומכירה אותו.

תוכן עניינים