איך לתכנן גינון גינה?

מחפשים שירותי גינון? ריכזנו עבורכם את הגננים וחברות הגינון המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו עכשיו:

גינה היא בהחלט משמחת ויכולה לתת לנו את תחושת הסיפוק וההגשמה ביצירתה. אך כדי לייצר לנו את גינת החלומות שלנו נדרשת חשיבה על פרטים ותיכנון מראש שמערב בין הרצוי למצוי ובין החלום למציאות.

בית עם גינה הוא חלום של רבים. המחשבה על התרווחות על ערסל בגינה בסוף יום עבודה בין העצים המצלים. על קפה בבוקר שבת בגינת הבית המוריקה. כשהדשא שלנו ירוק יותר והפרחים צבעוניים יותר, נשמע נפלא. איך להתחיל בהגשמת חלום הגינה? מה צריך לקחת בחשבון? מה הפרטים המשמעותיים אליהם עליינו להתייחס? בואו נתחיל!

 

מה זה אומר פרקטית?

כמו בכל דבר שאנחנו עושים לטווח רחוק נדרש תיכנון מוקדם וחשיבה על הצרכים שלנו על היכולות שלנו בתפעול שוטף וביכולת הכלכלית. ראשית, זה דורש לחשוב הייטב למה אנו מייעדים את הגינה. שנית, נחשוב על תחזוקת הגינה ועל היכולת והרצון שלנו למידת ההשקעה בתחזוקה השוטף. שלישית, יש לחשב ולחשוב על התקציב שאנו מייעדים לגינה. כמו כן, משמעותיים המיקום והאקלים שיכריעו אילו סוגי הצמחים מתאימים לגידול במקום.

 

חשיבה ותיכנון מראש

כשאנחנו באים לתכנן גינה חשוב לחשוב מראש מה הרצונות והצרכים שלי מהגינה. אך לא פחות להיות קשובים ומתואמים ברצונות ובצרכים השונים של בני הבית. אם אתם משפחה שמרבה לארח בגינה, תרצו ליצור מקום מקורה ומוצל לישיבה ואירוח ומקום שיתאים לעמדת מנגל.

משפחה עם ילדים צעירים תרצה מקום משחק לילדים ודשא עליו ניתן להתרוצץ ולשחק. לעומת זאת, אוהבי ומגדלי בעלי חיים יתכננו מראש את המיקום העתידי לרווחת בעל החיים אם בכוונתם להקצות לה מקום בגינה.

אם החלום הוא הקמת גינת ירק ועצי פרי, כי בכוונתך לגדל את המזון שלך, צריך להיערך אחרת מבחינת התוכניות המוקדמות. אבל אולי אתם שואבים סיפוק והנאה מעבודת הגינה והקשר הקרוב לאדמה וגינה מלאה בצמחים היא התרפיה, אז על פי התיכנון והצורך האישי בהתאמה עם המשפחה שלכם תוכלו לדייק את הגינה שלכם.

 

מה דורשת התחזוקה הקבועה של הגינה?

גינה היא חלום יפה. אבל הפרקטיקה של הגינה דורשת טיפול אינטנסיבי והשקעה לאורך זמן. לכן חשוב מאד לפני שנכנסים להרפתקה להסתכל לעצמינו בעיניים ולהיות ראליסטיים, לגבי מידת ההתחייבות שלנו לעניין.

האם אנחנו מתכוונים להשקיע זמן ומאמץ יום לטיפול יומיומי? שיחים גדולים ומטפסים ודשא דורשים גיזום וכיסוח לעיתים קרובות. אז אם חשקה נפשכם בגינה צבעונית ומרהיבה מוגדרת ומסודרת, מגוונת פרחים ממש כמו בגנים הבהאים בחיפה, היו נכונים לעבודת טיפוח טיפול וגיזום על בסיס יומיומי!

 

מה לגבי הטיפול השוטף בגינה בעתיד?

אם הזמן והיכולת לטפל בגינה מוגבלות, חישבו על פתרונות הדורשים פחות התערבות. חיפוי אדמה או דק בשטח גדול מהגינה יכולים להוות פתרון. ייתכן ותעדיפו שביבי עץ ואבן או אולי דשא סינטטי. במקרה זה עדיפה צמחיה פראית שדורשת פחות תחזוקה ועצים. גם בבואכם לנטוע עצים קחו בחשבון כי עצים נשירים מספקים גם הם שפע עבודה באיסוף וגרוף עלים. קחו זאת בחשבון והיוועצו מראש עם הגנן שלכם בטרם תטעו עץ בגינת ביתכם.

 

הדשא של השכן ירוק יותר? על דשא טבעי דשא סינטטי ועל השקיה

דשא ירוק הוא חלק מהחלום על גינה. דשא ירוק באקלים ישראלי אומר הרבה השקיה. כדי לתחזק דשא טבעי נדרשת עבודה רבה ולא מעט כסף שיוצא על מים והשקיה. לעומת זאת דשא סינטטי פותר לנו את עניין ההשקיה וגם את עניין הגיזום האינטנסיבי.

אם אינכם מתכוונים להתמסר לגיזום מידי שבועיים ולהוצאה המשמעותית על מים, ייתכן ודשא סינתטי יהווה את הפתרון עבורכם: הוא לא דורש גיזום וגם ללא השקיה נשאר תמיד ירוק. בכל מקרה, היערכות וחשיבה מוקדמת על אופן ומיקום ההשקיה אלמנטריים לתחזוקה העתידי של הגינה.

 

סוגיות נוספת בתחזוקת הגינה – כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים לדרך

בין אם מדובר בהשקיה עצמאית ידנית ובאם מדובר על מערכת השקיה, כך או אחרת זהו תכנון שיש לעשות מבעוד מועד כדי לתכנן מראש הכנה של צינורות ומיקומם. אחרת, נהיה חייבים לחבל בדשא שנשתל או בדק שנבנה על מנת לחפור ולייצר תשתית השקיה.

הדבר אמור גם לגבי תשתית חשמל לתאורה אותה מתכננים ומכינים בטרם שותלים גינה. מה תהיה שיטת ההשקיה תלויה בגודל הגינה ובסוג הצמחייה. לא כל הצמחים דורשים השקיה יומיומית ואין הכרח למערכת השקיה.

אם בחרתם לחפות חלק גדול מהגינה במשטח דק או בדשא סינטטי ובחלקה האחר שתלתם צמחים ממשפחת הסוקולנטים, לא תזדקקו להשקיה רבה או דחופה ולפיכך תוכלו להימנע משימוש במערכת השקיה. לעומת זאת, לדשא טבעי וריבוי של פרחים וצמחים מסוגים שונים יהיה מתאים יותר להקים מערכת השקיה אוטומטית.

 

 

כמה זה עולה לנו?

הקונפליקט בין המצוי לרצוי מגולמת כאן בשאלת התקציב. הקמת גינה נעה בין כמה אלפי שקלים בודדים למאות אלפי שקלים. הכול תלוי בתקציב שלכם. אם התקציב אינו מוגבל אתם מוזמנים לעוף על הפנטזיות שלכם. השמים הם הגבול. אך אם אתם מצויים בתקציב מוגבל, בחרו ראשית את הפריטים החשובים לכם ביותר וחסכו על האחרים.

 

מה מרכיב את רשימת העלויות?

מהקל לכבד בעלויות: פרחים ושיחים יהיו מהפריטים שעולים פחות בגינה, בעוד עצים יעלו יותר. בנוסף, בתכנון לפי התקציב יש לזכור שעצי פרי יעלו יותר מעצי נוי. אם חשקה נפשכם בעצים, בחרו עצים צעירים ורכים על פני עצים בוגרים.

עלותם תהיה נמוכה יותר משמעותית. אפשרות נוספת לחיסכון תהיה בתזמון קניית הצמחים. לאורך השנה משתנים מחירי הצמחים במשתלות. על פי רוב בחורף תמצאו מחירים נמוכים יותר. עקבו אחרי השינויים במחירים זה עשוי להיות משמעותי.

תוכן עניינים